London - fint for en 8-åring?

Er vi snart framme nå da mamma? Høres fra 8 åringen på vindusplassen ikke lenge etter Norweginflyet lettet på den korte direkteturen Bergen-London. Hun har hatt flere ferieturer på sine 8 år, enn jeg selv har hatt før jeg var voksen. Denne turen var derimot helt spesiell. Dette var den første storbyferien dedikert til byen i seg selv. Vi hadde lagt listen høyt og hun hadde fått være med å kikke på aktiviteter og velge mye selv.

På agendaen stod hotell med svømmebasseng, London Eye og Hamleysleketøysbutikk, Buckingham Palace og Hydepark. De Londonfrelste foreldrene til 8 åringen hadde sett det meste før og var forøyd med de klassiske, men ydmyke valgene hennes. Når hun blir større er forhåpentligvis behovet for å oppleve museum og kultur også større. Vi kom som speidere, velberedt. På føttene hadde hun rullesko, i sekken tegnesaker og ipad med headsett. Favorittbamsen var den første som fikk se storbylysene i vinduet da flyet la inn for landing på Gatwick. Destinasjonen var Paddington (Paddingtonfilmen var akkurat sett på flyet). Fra flyplass til by gikk lekende lett med rullesko og forhånskjøpte Gatwick Expressbilletter. -Mamma, rattet er på feil side! Utbrøt en entusiastisk jente i taxituren fra Victoria stasjon til hotellet på Paddington. En knapp time etter vi gikk av flyet var vi på hotellet. Novotel var et flott, relativt nytt hotell med kul design og en relativt høy standard uten den stive prisen. Vi følte vi hadde truffet spikeren på hodet, da det første jenten fikk utlevert var en valgfri leke i resepsjonen og oppdaget deretter et interaktivt databord med masse spill.

En klassisk, rød dobbeldecker tok oss neste dag til London Eye. Stemningen sto i taket og vi pekte vilt fra vinduet på attraksjoner som Westminster, Themsen og Big Ben. I fullfart på rullesko med forhåndskjøpte billetter stilte vi oss i køen til London Eye ivrig. Litt for ivrig. Vi ble vist bort fra en lange køen til en enda lengre kø (som vi trodde var til billettsalget).

Luften gikk litt ut av ballongen, men heldigvis var plassen et Pokemoneldorado og timene i køen ble brukt til å fange så mange Pokemon at vi rykket opp ett nivå. Solen skinte og tiden gikk egentlig forbløffende raskt unna. Høyt oppe da vi svevde med spektakulær utsikt over London, var selv 8 åringen enig om at det var ventingen verdt. Vi kunne også trøste oss med at, om vi ikke hadde hatt forhåndskjøpte billetter, hadde det vært enda to timer ekstra i kø. Publunsj/middag er et must i London. Barn eller ikke. På forhånd hadde jeg lest at ikke alle puber tillot barn under 15 år. Vi kom derimot ikke over dette problemet. Vi trengte pauser fra attraksjonene innimellom og gikk da innom flere tilfeldige puber uten noe problem. Alle hadde barnevennlige menyer og det var ingen som hevet et øyebryn over at hun dekket bordet tegnesaker, leker og ipad.

Høydepunktet for henne var Hamleys. Hun valgte dette framfor London Zoo. Man forstod hvorfor en leketøysbutikk fra 1760 var like populær den dag idag ved første øyekast. Over syv etasjer spredte de eventyr, glede og galskap. Det var demonstrasjoner av lekene i hver etasje som alle barna fikk prøve seg på. På toppen av det hele var en sukkertøysstasjon med selvlaget godteri. Med seg hjem i nettet hadde hun magiske tusjer, tryllesett og en svær, fargerik slikkepinne med navnet sitt spesiallaget på. Buckingham Palace var nok den største skuffelsen på listen. Vi ville gjerne se vaktskifte, og hun ville gjerne at dronningen skulle vinke til oss. Men horder med turister blokket alt selv om hun satt på nakken og politiet kjeftet uansett hvor vi forsøkte å plassere oss. Hydepark var mye kjekkere.

Det var synd at Winter Wonderland akkurat var avsluttet en uke før vi kom og Diana Memorial Playground ikke åpnet før i april, men vi storkoste oss likevel i Hydepark. Her kunne hun løpe/rulle fritt, mate ekorn, fange Pokemon, se Speakers’ Corner og det var mange små, artige lekeplasser. Hotellets basseng, steam og badstue var en super gulrot når retrett fra bykjernen var fornuftig. London har så mye mer å by på en vi rakk på en helg. Neste gang skal vi på museer og vi skal være tidlig nok ute, så vi får oss en plass på musikal også. Med så anglofile foreldre skal det nok bli flere Londonturer under vingene på denne unge damen.

Laget i samarbeid med

Vi hjelper gjerne dere med å bli mer synlige! Les mer her